maandag, april 07, 2008

Non-lokale verstrengeling van bewustzijn

"De non-lokale verstrengeling of verbondenheid van het bewustzijn lijkt wetenschappelijk bewezen te zijn dor onderzoek dat is verricht door telkens twee proefpersonen in twee gescheiden kooien van Faraday te plaatsen, hetgeen elke elektromagnetische informatieoverdracht onmogelijk maakt. Deze twee proefpersonen moesten zich wel op een of andere manier met elkaar verbonden voelen door bijvoorbeeld een goed ouder-kindrelatie of een voorafgaande jarenlange gezamenlijke meditatie. In de ene geïsoleerde ruimte van Faraday veroorzaakt een zintuiglijke prikkeling door willekeurig computergestuurde lichtflitsen visueel uitgelokte elektrische activiteit ("evoked potentials") in de EEG-registratie van de gestimuleerde persoon, en deze activiteit wordt op datzelfde ogenblik ontvangen door de andere, niet-gestimuleerde persoon in de andere kooi van Faraday. Dit heeft tot gevolg dat de geregistreerde patronen in het EEG van de niet-gestimuleerde persoon veranderen op exact hetzelfde moment dat in de andere kooi van Faraday lichtflitsen optreden. Deze overgedragen elektrische activiteit, zogenaamde 'transferred potentials', dus de opgetreden coherentie of onderlinge samenhang van beide EEG's, kan alleen worden verklaard op basis van non-lokale beïnvloeding. Vooral vanwege het feit dat de proefopstelling elektromagnetische informatieoverdracht uitsluit kan deze correlatie niet met klassiek-wetenschappelijke modellen verklaard worden."

Uit hoofdstuk 12, Hersenen en bewustzijn, van het boek "Eindeloos bewustzijn" van Pim Van Lommel.

Opmerkelijk... bijzonder opmerkelijk...
De verklaring wordt vervolgens gezocht in de kwantumfysica.

Die enkele bijzondere ervaringen, zoals met iemand chatten en vaststellen dat je op hetzelfde moment aan hetzelfde denkt en dan nog haast in dezelfde bewoordingen... en nog: op een gegeven moment 'aanvoelen' wat de ander bezighoudt.... Dit zou je kunnen zien als een illustratie van het bovenstaande? En dus van het 'verstrengeld' zijn van elkaars bewustzijn?

Of loop ik nu te hard?

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb het geregeld met mijn dochter dan zegt zij wat ik denk op dat moment.
Ik heb het ook wel in een verliefdheid meegemaakt. Dan leek het net of ik mijn gedachten kon besturen aan die persoon. Telepathie of zesde zintuig. De wetenschappers erkennen heb ik wel eens gelezen dat telepathie bestaat al hebben ze er geen bewijs voor.

moeilijk begrijpbare titel voor mij . Non-lokale verstrengeling van bewustzijn.


fleurvh

Bieke zei

Ja Fleur, ik begrijp dat ook niet echt hoor. 't Verwijst naar elementen uit de kwantumfysica.
En dan mag ik ooit wel dat vak gehad hebben in mijn opleiding, toch snap ik er niet veel van wanneer ze die beginselen gaan linken aan bewustzijn. 'k Zal die hoofdstukken zeker nog eens opnieuw moeten lezen.

Unknown zei

"Of loop ik nu te hard?"

Zat je op mijn reactie te wachten? ;-)
Het boek beschrijft het zogenaamde Grinberg-Zylberbaum experiment, en daar zijn blijkbaar een aantal problemen mee.
Eerst en vooral is er een methodologisch argument tegen, dat je in http://www.jsasoc.com/docs/CorrelationFinal.pdf kan nalezen als je wil (kort samengevat: de wiskunde klopt niet), en er is ook het argument dat de repeteerbaarheid niet stand houdt, zoals na te lezen op www.bial.com/fotos/gca/1081784515bolsa5198.doc
Intrigerende materie, daar ben ik het volledig mee eens, maar niet zo rechtlijnig als je boek laat uit schijnen.

Bieke zei

"Zat je op mijn reactie te wachten? ;-)"

Altijd Werner, altijd ;-)))

Van Lommel geeft in zijn boek zelf aan dat dat onderzoek bekritiseerd is geworden, maar hij geeft ook aan dat resultaten met identiek EEG correlaties later bevestigd werden door andere wetenschappers (Wackerman e.a. in 2003, Radin in 2004, Standish e.a. in 2004). Hetzelfde zou ook gevonden zijn in 2 fMRI-studies (Standish e.a. in 2003, Richards e.a. in 2005). Verder noemt hij nog Achterberg e.a. (2005) en Pizzi e.a. (2004).
Ik vind niet dat je Van Lommel een onwetenschappelijke houding kan aanwrijven.
't Is inderdaad boeiende materie... en nee, ik snap er niet veel van en het lijkt soms op hocus-pocus, maar het intrigeert en de verschijnselen waarover het gaat, zijn er nu eenmaal en moeten dus kunnen verklaard worden.

Anoniem zei

Ik ben geen wiskundig denker ik moet hier echt passen. Maar het is wel boeiend. Absoluut

fleurvh

Anila zei

Ik herken het van chatsessies met een bepaalde vriendin , als ze online kwamen ze tikte het eerste woord "wist"ik al in wat voor bui ze was en we typten heel vaak dezelde opmerking in...heel apart.
Met anderenheb ik het veel minder ...heeeeeeee ik ben totaal een ongelovige wat HSP betreft .
Met mijn dochter heb ik ook wel vaak dat we elkaar goed aanvoelen , maar dat vind ik de moeder/kind symbiose!

Anoniem zei

Het heeft niets met HSP te maken ik verafschuw ook onderhand dat woord dat wordt te pas en te onpas gebruikt.
Het is gewoon telepathie en dat bestaat. Daar geloof ik in. En of dat ooit hard gemaakt kan worden door wetenschappers vind enorm boeiend.

fleurvh

Anoniem zei

ps

Wat Bieke al benoemde je moet wel een verbintenis hebben met die persoon. Ik geloof echt in een soort kracht. Ik kan niet benoemen wat.

Ik geloof absoluut niet in Chars en Jomanda's die bij elk wildvreemd mens iets voelen.


vr gr.

fleurvh

Unknown zei

Bedankt voor de literatuurverwijzingen, Bieke; zo ben ik weer even zoet :-)

Bieke zei

Ik kan je de volledige referenties geven hoor. 'k Vond dat gisteravond echter een beetje teveel typwerk.

Bieke zei

Anila, met HSP heeft dit niks te maken, in ieder geval niet het beeld dat ik van HSP heb.
Jij snapt wel wat ik bedoel met dat chatten...
Telepathie is nog een ander verhaal, dat hier wel in past.

Unknown zei

Met namen en onderwerpen zoek ik het wel uit (via een speciale zoekmachine voor wetenschappelijke bronnen) - de volledige referentie hoeft dus niet.

Anoniem zei

hoi,
wil ook wel een reactie plaatsen.
ben een boek aan het lezen over hetzelfde, het akasha veld.
Dit A-veld zou het onderliggende veld zijn, het nulpuntveld denk ik. dit veld is het potentieel van alles, het bevat informatie en verbindt alles met elkaar, op kwantum niveau.
Ivm met de non-lokale verstrengeling van het bewustzijn,
dit komt erop neer dat er verbindingen tot stand kunnen komen, onafhankelijk van tijd/ruimte. de proeven die ze hebben gedaan zijn niet helemaal 100%, maar als ze statitische kansberekeningen langs de waarnemingen leggen, dan zijn er gevallen dat een zo grote toeval uitsluiten, dat er toch sprake moet zijn van verbinding tussen individuen. het leger heeft dit zelfs getest met duikboten, maar nooit 100% transmissie behaalt.
boeiend onderwerp! ik denk dat daar nog veel uit gaat komen, hopelijk ten goede van de aarde/mensheid.
groeten