dinsdag, november 01, 2005

Als ik loop, loop ik...

Leven in het nu... tenvolle je aandacht richten op het nu... niet op wat gisteren was, niet op wat straks gaat komen... Waarom is het zo moeilijk? Of ben ik het alleen die hier problemen mee heeft?

Gisteren:
Met jongste op stap... Ik parkeer me ergens en stop geld in de parkeermeter voor een half uur. Ruimschoots voldoende voor wat ik wilde doen. Maar... dan zeg ik aan zoon: "zullen we iets gaan drinken?" Hij meteen enthousiast van ja... Dus trekken we een taverne binnen, voor een kleinigheidje weliswaar, maar een half uurtje is dan natuurlijk niks... I.p.v. te genieten van de warme appeltaart en thee daar samen met mijn zoon, zitten mijn gedachten bij de tijd en de mogelijkheid dat parkeerwachters juist dan zullen voorbijkomen en mij een boete zullen aansmeren waardoor ik daar wel van een bijzonder dure appeltaart zit te eten... DOM DOM DOM!

Zo ook enkele weken geleden toen ik naar een voorstelling in een CC ging en me heel de tijd zorgen zat te maken over hoe ik na de voorstelling de weg zou terugvinden ('t was de eerste keer dat ik er kwam en ik had het maar met moeite gevonden).

En zo laat ik alle genietmomenten domweg voorbijgaan....


Een reiziger komt op zijn reis bij een oude monnik. Hij mag er de nacht doorbrengen. Hij merkt hoe gelukkig de monnik is, en hij verbaast zich daarover. Hij kan het niet nalaten om voor zijn vertrek te vragen: Wat is het geheim van uw geluk?
De monnik glimlacht, want hij had de vraag al verwacht.
"Kijk", zegt hij, "het geheim is dit:
Als ik loop, loop ik; als ik zit zit ik en als ik slaap slaap ik."
De pelgrim wacht op de rest, maar de monnik is uitgesproken.
Maar, zegt hij, dat doe ik toch ook. Als ik eet eet ik, en als ik praat praat ik.
"Nee", zegt de monnik, "dat is niet waar. Als jij loopt ben je al bij het gesprek met je baas, en als jij eet ben je al de afwas aan het doen, en als je afwast vraag je je af waar je dochter blijft, en als zij op bezoek is vraag je je af waarom je zoon niet komt, en als je slaapt ben je vol zorgen over de komende dag, en als je langs de Loire rijdt ben je al aan de Middellandse zee.

19 opmerkingen:

Anoniem zei

mooi!!!
Inspirerend

Anoniem zei

beste bieke,
Leven in het nu, zou je dit zo graag doen? Ik heb een collega die leeft in het nu, niets leuk aan, hij kent zelfs zijn eigen kinderen niet meer. Elke dag moet hij opnieuw kennis maken met zijn vrouw en zijn kinderen. Elke dag moet hij zijn verleden leren kennen.
Daarbij komt nog dat vrouwen meer zorgzamer en dus meer gaan kijken naar wat voorbij was en wat gaat komen. Ik zie niet direkt een probleem en geniet je echt niet van wat je beleeft of zijn je zorgen zo fenomenaal hoog? In elk geval denk ik wel dat er meerdere mensen zich ongemakkelijk voelen met de parkeermeter in de rug :)

Anoniem zei

Leven du moment...
Moeilijk maar zó prettig...
Ik gebruik het als ik de weg kwijt ben, of als mijn hoofd teveel denkt...

Anila zei

ALles op zijn eigen tijd en genieten van het nu.....wat een kunst he!

Anoniem zei

Het verhaal van de wijze monnik vind ik het mooiste wat ik deze week heb gelezen op de weblogs.

Anoniem zei

De manier waarop de monnik leeft, lijkt me afgezien van het 'geluk van het moment', ook zóóóóó rustgevend. Op die wijze zou ik willen leven ipv in die gejaagde maatschappij waar ik nu in leef. Wel goed van je, dat je je het realiseert Bieke; nu nog doen .....
C.

Anoniem zei

Jammer dat je niet kon genieten van je appeltaart!
Ik heb het ook wel eens, even parkeren, en dan toch lekker op het terras gaan zitten en genieten...maar ja die meter..en weet je ik heb tot nu toe maar 2x een bekeuring gehad!

Anoniem zei

Lieve bieke,
heb effe aan je gedacht en een genietmoment gecreëerd :)
neem nu je tijd!!
groetjes

Anoniem zei

Ik had laatst ook zo'n lekker genietmoment gevolgd door een bekeuring. Reed 's-nachts heerlijk 140/145 op de snelweg; flits ... weg genietmoment.
C.

Anoniem zei

Ik moet het heel erg hebben van het nú en leer steeds meer loslaten.
Zorgen over kleine en grote dingen... que sera, sera.

Soms is het heel moeilijk om iets van je af te zetten, soms kan het heel makkelijk zijn.

Het is zo zonde om alleen maar naar de toekomst te leven, op je hoede voor alle grote en kleine rampen die je ten deel zouden kunnen vallen.

Ik heb ooit een tibetaans spreekwoord gehoord wat me wel heeft geholpen:

If you have a problem, and there is a solution then there is no need to worry.

If you have a problem, and there is no solution, it is no use to worry.

Zolang je die boete kan betalen, is er toch niks aan de hand? Tis alleen een duur stukje appeltaart.

Bieke zei

Duidelijker dan die monnik kan ik het echt niet brengen...
Toen ik het verhaal voor het eerst las, was dat voor mij een echte eyeopener.
Ik geloof dat het ook iets Zen-achtigs is: je 100% bewust en intens bezig houden met dat wat je op dat moment aan het doen bent...
Maar inderdaad, zeker in onze hectische wereld is het niet evident om zo te leven. Je staat er ook maar bij stil denk ik door iets ingrijpends in je leven. Overlijden, scheiding, ziekte...
En dan nog... erbij stilstaan staat nog niet gelijk aan er verandering in brengen. Misschien lukt dat pas wanneer je geconfronteerd wordt met de eindigheid van je leven of de eindigheid van kwalitatief leven...

Ik neem me wel steeds voor om meer te 'genieten' van het moment, maar nog geen 5 minuten later ben ik in gedachten toch alweer bezig met dingen van straks of morgen...
Maar wie weet... 't feit dat ik het me realiseer en erbij stilsta, is misschien wel het begin van de verandering...


C, dat had ik van jou nu niet verwacht hé... een snelheidsduivel ;-)....

Anoniem zei

Sorry Bieke,
ne monnik moet je niet vertrouwen

Anoniem zei

maar wat is genieten? Die zon op je voelen als je op het terrasje zit, de stilte om je heen in de bergen. Iemand gelukkig maken en mee genieten. Luisteren naar een toffe cd in de file. Genieten van het gezelschap van je kinderen. Je kan van zoveel kleine dingen genieten - elk moment van de dag
;-)
Gewoon doen - gewoon genieten

Bieke zei

Mars... ik denk dat je de kern niet geheel vat...
Maar lees Erna... zij 'ziet het klaar' ;-))))

Anoniem zei

Het is niet specifiek genieten denk ik, het heeft iets met mediteren te maken aan niets denken als je je ding doet.

Bieke zei

Nee Fleur, ik zie het toch echt als ten volle met je aandacht zijn bij wat je doet en dat dan ook intens beleven... Dat betekent inderdaad niet specifiek genieten, maar het betekent wel dat je veel meer zal genieten, omdat je bv van de appeltaart geniet ipv je zorgen te maken over een mogelijke parkeerboete ;-)

Anoniem zei

Beste Bieke,
Je zal wel gelijk hebben dat ik het niet vat. Daarom zal ik vanaf nu naar kinderen en dieren kijken. Deze kunnen geweldig goed in het hier en nu zijn. Ze zijn daarom ook zo natuurlijk. Ze zijn wie ze zijn. We kunnen dus nog wat van hen leren. Dus vanaf nu ga ik in de leer bij mijn hond Gino :)Misschien moet jij ook maar terug een hond, het blokje om verzet je gedachten, niet?

Anoniem zei

Bieke meid, je kent al mijn duistere kanten niet. Te hard rijden, daar waar het kan, is er een van.:)

Anoniem zei

Lieve Bieke
Je stilte wordt stilaan legendarisch, moeilijk voor een levende zoals ik :)