dinsdag, juli 22, 2008

betrouwbaar

Ik heb nog eens een tentamen afgelegd... Dat maakte dat ik de afgelopen 2 weken o.a. me heb moeten toeleggen op 'betrouwbaarheid'. In het kader van psychologische testen dan, maar 'k grijp dit graag aan om dit stukje in te leiden :-) Betrouwbaarheid is dan de mate waarin bij herhaalde testafname hetzelfde resultaat bekomen wordt...

De betrouwbaarheid waar ik het nu over wil hebben slaat niet op testen maar op mensen... Het gelijklopende evenwel is dat je bij een betrouwbare test kan rekenen op een geloofwaardig (betrouwbaar) resultaat en dat je bij een betrouwbare persoon kan rekenen op zijn/haar gedrag... 'Rekenen op' dus.

Ik wou dat er wat meer mensen op mijn pad zouden komen waarop ik blindelings zou kunnen rekenen... Dat beloften nagekomen worden of dat, wanneer dat om wat voor reden dan ook niet kan, dat dat dan even gemeld wordt. Niet dat ik er nog zoveel problemen mee heb... ervaring heeft me geleerd nooit nog zomaar te 'vertrouwen'. Het woord of een belofte van een ander heeft zelden de waarde van mijn woord of belofte.

Ik blijf het wel vreemd vinden... Als ik iemand iets beloof, dan voel ik me ook verplicht om die belofte na te komen, of het nu om iets groots of kleins gaat. Voor anderen werkt dat blijkbaar vaak niet zo. De belofte is nog niet uitgesproken of ze zijn ze alweer vergeten. Snappen doe ik het niet, maar goed, het blijkt een gegeven te zijn. Ik heb dus geleerd niet voort te gaan - niet te betrouwen op dus - op beloften van anderen. Ik heb geleerd te betrouwen op de onbetrouwbaarheid van anderen... Het is zeker wel een bescherming tegen pijn en teleurstellingen, maar 't neemt niet weg dat ik wel snak naar 'betrouwbare' mensen... Het zou zo veel makkelijker zijn... het zou zo'n verademing zijn... het zou zoveel rust geven... Een woord is een woord, en daarop kunnen rekenen. Zowel wat betreft beloftes als wat betreft de eerlijkheid van het gesprokene.

5 opmerkingen:

Anila zei

O Biek toch...
Ik ben echt sprakeloos over dit stuk....heb geen reactie dan ...stilte...

Bieke zei

ach, het gaat me niet goed momenteel

Anoniem zei

..........."Het woord of een belofte van een ander heeft zelden de waarde van mijn woord of belofte.".............
Bedoel je hiermee te zeggen, dat je eigenlijk bijna nooit iemand vertrouwt??

Kees

Anoniem zei

Ik was ooit erg in de ban van een man die een belofte maakte en hem niet nakwam. Hij verbrak zonder reden een band. Ik was echt verscheurd toen van bitterheid en wraak daardoor.
Nu jaren later begrijp ik het. Ik hoop nooit meer zo'n vergissing te maken als toen om niet los van iemand te kunnen raken.

Ik hoop dat ik ooit nog wel een zielsverwant vind. God kan mij ook niet helpen daar vinden mensen troost in maar ik geloof niet.

Ik zoek nu mijn gesprekpartners weer elders op het forum. IK moet toch wat

eenzaamheid is een kwelling

fleurvh

Anila zei

Ik had al begrepen dat het niet goed gaat....hier spreekt zoveel wantrouwen uit dat ik ervan schrik ....
Fleur, ik geloof dat je gelijk hebt, je MOET los kunnen laten om door te gaan en in balans met jezelf te komen.