dinsdag, december 23, 2008

Hoe zou het zijn?

Hoe zou het zijn
als elke uitspraak oprecht zou zijn
als 'ik vind je leuk' zou betekenen 'ik vind je leuk'
en niet 'ik wil iets van je'
als 'ik bewonder je' zou betekenen 'ik bewonder je'
en niet doelbewust gevlei

Hoe zou het zijn
als ik alles onmiddellijk kon geloven
als ik alles zonder meer mocht vertrouwen

Hoe zou het zijn
om nooit meer naar achterliggende bedoelingen te moeten zoeken
om nooit meer argwanend te moeten zijn
om nooit meer alert te hoeven zijn

Hoe zou het zijn
om gewoon argeloos mensen tegemoet te kunnen treden
open en vrij
zonder nadien daarvoor afgestraft te worden

Hoe zou het zijn
als het woord 'naïviteit' betekenisloos geworden zou zijn?

5 opmerkingen:

Marsje zei

zou je in 't aards paradijs rondlopen Bieke?

Anoniem zei

Een utopie is dit Bieke, maar dat weet je zelf ook wel, hoop ik.
Dus daar zul je ook naar moeten leven.

Kees

Anoniem zei

Het lijkt me een heerlijk simpele, overzichtelijke wereld.

Bieke zei

Zou toch heerlijk zijn?
En zo rustig en zorgeloos...

Unknown zei

Je wist hoe het is, maar je bent het vergeten (wij allemaal trouwens). Wat je beschrijft is hoe een klein kind de wereld ervaart.