zaterdag, januari 12, 2008

Pijn

Goh... ik ga er geen lang stuk aan wijden...

Pijn... mensen kunnen elkaar zoveel pijn doen... en vaak zo onnodig...
Communicatiestoornis... elkaar niet begrijpen, laat staan aanvoelen... dovemansgesprek... door onbegrip de ander als bedreigend aanvoelen...
Harde woorden... verwijt... onwaarheden... demonisering...
Terwijl in essentie eenieder 'menselijk' is... met zijn zwakheden... met zijn sterke punten... met zijn kwetsbaarheid...

Af en toe leidt de communicatiestoornis tot heftige gebeurtenissen... en dan blijft er iemand achter met zoveel pijn...
Zeker wanneer je het zelf ervaren hebt voor een stukje, voel je je zo machteloos om die ander voor die pijn te behoeden...

3 opmerkingen:

Unknown zei

Bieke,

Al te weinig mensen hanteren de gulden regel: "Doe niet aan een ander wat je zelf niet wil aangedaan worden". Leven naar die regel is misschien niet gemakkelijk, maar het is zowat het belangrijkste (en in essentie misschien het enige) dat ik mijn kinderen probeer aan te leren.
Zelfs dan nog is het quasi onmogelijk van iemand te behoeden voor emotionele pijn; met wat geluk kan je die op die manier alleen wat verlichten.

Anoniem zei

Zeker wanneer je het zelf ervaren hebt voor een stukje, voel je je zo machteloos om die ander voor die pijn te behoeden...

Dit heb ik zo met mijn kinderen....

Kees

Anoniem zei

Misschien is pijn wel niet te vermijden. Als je je confermeert niet; als je je eigen koers vaart ook niet. Het is de gang der dingen, de pijn van het onvermogen; de pijn van ons ieder eigen pijn.