maandag, juni 07, 2010

Melissa and me....

Eigenlijk wil ik een link doorgeven naar een inspirerend interview met Melissa Etheridge...
Maar zonder achtergrond valt dat misschien gewoon in het ijle... Misschien is het voor mij ook alleen maar inspirerend omwille van 'mijn geschiedenis met Melissa'. Hoedanook, ik denk dat een beetje kadering op zijn plaats is...

Juli 2001... de mokerslag... en daarmee samengaand, de fundamenten onder mijn zijn worden opgeblazen. Daar begint het vreemde verhaal van mijn 'ontmoeting' met Melissa Etheridge.

Enkele maanden later... tijdens een chat zegt iemand 'waauw, wat een stem!'... en zoals dat gaat bij een chat vraag je dan verder naar wie, wat en hoe... zijn vrouw had een cd opgezet van Melissa Etheridge. Ik had nog nooit van die naam gehoord. Waarom weet ik niet, het valt ook niet te verklaren, maar ik onthield die naam.

Een aantal weken later besluit ik zomaar uit het niets een cd-winkel binnen te stappen. Had ik nog nooit gedaan. En ik ga op zoek naar Melissa Etheridge. Let wel, ik had nog nooit of te nooit een nummer van haar gehoord. De enige connectie was dat 'waauw, wat een stem' op mijn scherm tijdens een chat... Wonder o wonder, er bleken twee albums beschikbaar te zijn in de winkel! Welke moest ik nu kiezen? Ik had immers geen idee. Ik kies dus 'zomaar' op goed geluk... op de cover waarschijnlijk... of op gevoel?

Het bleek achteraf haar toen pas uitgebrachte nieuwe album Skin te zijn. Voor hetzelfde geld had ik de andere cd kunnen meenemen en dan had ik nu niet dit verhaal gehad...
Die cd was voor mij een revelatie... Oh ja, inderdaad... wat een stem... zo'n diepe beetje rauwe vrouwenstem hou ik wel van, maar het was het totaalplaatje dat 'm deed... de sfeer van de muziek in combinatie met die stem en de tekst (waar ik pas later op ging letten)... werkelijk elk nummer - op 1 na - kroop onder mijn huid... Nummers die overeenkwamen met mijn pijn, maar ook nummers van hoop om me aan op te trekken zoals Heal me (blijf ik het meest sterke nummer vinden) en I want to be in love.
Later las ik een recensie van deze cd waarin hij omschreven werd als de ultieme break-up cd. Het gros van de nummers zou dan ook ontstaan zijn naar aanleiding van Melissa's breuk met een vorige partner.

Skin was mijn break-up cd... Als een artiest je zo raakt, blijf je die natuurlijk volgen... Er kwam een nieuwe cd uit in 2004, Lucky. Totaal andere sfeer... alom opgewektheid... Melissa was opnieuw 'in love'. Ik was niet mee... Maar Giant op deze cd is wel zo'n nummer waarvan je power krijgt... een echte oppepper. Hoewel ik het altijd betrokken heb op persoonlijke kracht, vindt dit nummer zijn oorsprong in de sfeer die er heerste in Berlijn bij de val van de muur, waar Melissa toevallig bij aanwezig was omdat ze toen net daar aan het touren was.

In datzelfde jaar 2004 trad Melissa op in de Elisabethzaal in Antwerpen. Ik was erbij. Magnifique! Live is ze nog zoveel beter dan op cd. En power, power, power. Haar vertolking daar van Giant bv. was weergaloos.

Later tijdens die Europese tournee ontdekt ze iets in haar borst dat er niet hoort te zijn... Borstkanker... Uiteraard is het dan een hele tijd stil rond haar. Totdat ze optreedt tijdens de Grammy Awards van 2005. Samen met Joss Stone brengt ze Piece of my heart als tribute aan Janis Joplin . Deze video moet je echt bekijken! (ze komt erbij op 2'30) Dit is zo'n statement dat ze maakt... Kaal staat ze op het podium... kijk naar het vuur in haar ogen... en dan die schreeuw op 4'50... Dit staat zó voor kracht en doorgaan. Het uitschreeuwen van haar overwinning op borstkanker.

Ik had gehoopt dat er nog een cd zou komen met muziek geïnspireerd op die ziekteperiode in haar leven, maar die kwam er niet. Wel een soort greatest hits met een nieuw nummer dat naar die periode refereert I run for life (song begint op 2'50).

Melissa werd door Al Gore gevraagd om een nummer te schrijven voor de film An Inconvenient Truth. Met dat nummer I need to wake up won ze een Oscar. In 2007 verschijnt haar cd The Awakening waarover ik verder niks te vertellen heb.

Recent verscheen haar nieuwste cd Fearless Love. Het titelnummer lijkt dan weer aan te grijpen bij mijn huidige zelf.

En zo kom ik bij datgene waar het mij om te doen was, het interview met Melissa waarin je allerlei handvatten kan vinden om je op een of andere manier vooruit te helpen. Geen steriele theorie, maar gevoed door haar eigen levenspad. Authenticiteit staat centraal, wees gewoon wie je bent, toon wie je bent: verberg het niet als je homo/lesbisch bent, als je kaal bent dan ben je kaal en dan mag dat gezien worden, zorg in de eerste plaats voor jezelf want anders kan je niets betekenen voor een ander, stop de negatieve gedachten over jezelf, geloof in jezelf, durf ook te dromen en maak je dromen waar, durf liefhebben zonder angst...

8 opmerkingen:

Anila zei

Mooi stukkie Bieke!

Bieke zei

wow Anila, ik ben verrast...
je moet een echte volhouder zijn om na een half jaar stilte van mijn kant toch nog te komen kijken ;-)

Anoniem zei

Tja ........... Skin; grijs gedraaid, totdat hij begon te haperen; snel een 'echte' gekocht. Sommige dingen blijven een deel van je leven ;).

C.

Bieke zei

volhouder nummer twee ;-)))))

ja C... kan niet ontkennen dat jij ook bij die herinnering hoort...

en jij was wél mee met Lucky, dat weet ik ook nog goed

Anoniem zei

hoi ik had vorige maand gekeken toen zag ik geen post.
Nu wel dus.

Groetjes
fleurvh

Anoniem zei

Af en toe kwam ik ook eens kijken. Maar steeds geen post. Nu wel. Interessant stukje post ik heb op een paar linken geklikt.
Ik hou er helemaal niet van dat genre vrouwen power Anouk, Joss Stone etc... Maar dat was je al bekend denk ik. ha ha.

Toch een leerzaam stukje
Daarom vind ik altijd weer leuk als
er iets geschreven staat hier.

groetjes

fleurvh

groetjes

fleurvh.

Bieke zei

hey fleur :-)

ja, dat was me bekend dat jij niet van Anouk houdt ;-)

maar je noemt daar dus wel 2 andere favorieten van mij op, Anouk en Joss Stone
Sarah Bettens van K's Choice kan me ook nog bekoren, maar niet voor een hele cd.

Marsje zei

weet je nog wie je die tip gaf over Melissa ;-)