zondag, april 12, 2009

het gevoelsaspect

Als er iets is wat ik van de zojuist afgeronde cursus gespreksvoering geleerd heb, dan is het wel dat ik nu meer dan ooit inzie dat het gevoelsaspect in gesprekken - van welke aard ze dan ook mogen zijn - het meest belangrijke is, het meest impact heeft.

Wie goed kan omgaan met de gevoelens van zijn gesprekspartner(s) - ze opmerkt en ze perfect weet te reflecteren qua lading en qua intensiteit en dat dan ook nog eens juist getimed - is diegene die het gesprek in handen heeft en het meest kan bereiken.

't Is toch een eyeopener moet ik toegeven... Ik heb de neiging al mijn aandacht te richten op het inhoudelijke, het cognitieve, het rationele... Dom, want datgene wat in de eerste plaats belangrijk is, zijn de gevoelens, hoezeer wij (ik) ook mogen denken dat die ondergeschikt zijn en eigenlijk eerder een te onderdrukken stoorzender zijn.

Als ik het zo overloop, in alle gespreksmodellen die aan bod zijn gekomen, ook de zakelijke, zijn het eigenlijk de gevoelens die de dienst uitmaken.

En als ik dan kijk naar de gang van zaken op fora - 't is eigenlijk dáár dat ik ineens 'het licht' zag - dan is het ook daar een en al emotie die hoogtij viert.
Het inhoudelijke staat eigenlijk pas op de tweede rij.

Mensen draaien zich toch echt een rad voor ogen door er vanuit te gaan dat ze rationele wezens zijn...

1 opmerking:

Anila zei

Grappig is dat, rationele wezens, nee echt niet.
Mensen KUNNEN hun ratio gebruiken, maar het draait om de emoties;-)